ASSALAMUALAIKUM W.B.T.

Selamat Datang Ke Laman Blog Saya.
Salam Kontek Kenal Buat Semua Rakan - Rakan.

Handle : Mohd Razi Bin Masduki.

Callsign : 9W2GRM.

Base Station : Jalan Kebun, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.

Email : putrafarzy@gmail.com

Yahoo Massengger : putrafarzy@yahoo.com

Hp Number : 012.664.8041

Semoga Rakan-Rakan Dapat Manfaat Dari Bahan-Bahan Yang Terdapat Dalam Laman Blog Saya Ini Dan Saya Harap Rakan-Rakan Dapat Memberi Komen, Pendapat, Cadangan, Teguran, Nasihat Dan Apa Jua Untuk Saya Menambah Baik Isi Kandungan Dalam Laman Blog Saya Ini.

Jumpa Dan Jumpa Lagi,

73,

Cherio

Sunday, February 22, 2009

Tatabahasa QSO

Kita sedia maklum penggunaan bahasa yang tepat adalah penting bagi mewujudkan komunikasi yang ideal,tepat dan mudah difahami.Apapun kembali kepada objektif sebenar komunikasi adalah untuk menyampaikan mesej dengan jelas dan mengelakkan salah faham.Menjadi kebiasaan pada rakan baru untuk mengikut tuturkata dan bahasa yang digunakan semasa berbual di "Repeater" ataupun "Simplex" . Oleh itu marilah kita sama-sama belajar antara satu sama lain dan mengenalpasti bahasa, ayat, 'Q-Code' dan perkataan yang kurang sesuai ataupun kurang tepat digunakan semasa QSO seperti:-

1) BerQSO - QSO adalah Q-Code, maka tidak sesuai digabungkan dengan imbuhan 'Ber' didepan ataupun sebarang imbuhan lain pada Q-Kod.
2) Pancar Ulang - Sebenarnya dalam bahasa "REPEATER= Pengulang"
3) Short Break - Tidak sesuai digunakan kerana terdapat perkataan BREAK iaitu Panggilan KECEMASAN maka boleh digantikan dengan " SATU PANCARAN" atau perkataan lain yang lebih sesuai.

buat masa ini hanya tiga perkara penting yang dapat kita kongsikan bersama dan insyaAllah jika mendapat keizinan, kita akan sama-sama perbaiki mutu QSO agar lebih mantap dan bermutu.


*Kredit to 9W2PRO/SC2ZK
Copyright © 9W2GRM.blogspot.com 2008-2010
 
Blogger Templates Convert By NewBloggerTemplates Design by WpThemesCreator Supported by Blogger Article